Yoga kathouding voor een soepele rug! Klik hier voor uitleg en video


Voelt je rug stijf aan en heb je last van je onderrug of misschien juist wel pijn bij je schouders? Of sta jij elke ochtend op met rugpijn? Dan is de yoga kathouding een goede oefening om zelf thuis te doen.

Ze zeggen niet voor niks bij de yoga dat een soepele wervelkolom het belangrijkste is wat er is. En dat voel je zelf wel denk ik als bijvoorbeeld je onderrug vast zit of je hebt pijntjes in je rug. Dan wil je het liefst zo snel mogelijk verlichting van je pijn.

De yoga kathouding heeft naast het soepel houden van je wervelkolom nog meer voordelen. Die ga ik je hier uitleggen, en ook laat ik je in een video zien hoe je makkelijk thuis deze oefening kan doen zodat jij straks ook een soepele rug hebt!

Marjariasana, de yoga kathouding

Het is natuurlijk niet gek dat ze deze yoga kathouding zo hebben genoemd want een kat is super goed in het stretchen van de rug(vooral het bol maken). Hoe jij de yoga kathouding  kan leren, goe ik je voor in de video verderop in dit bericht.

Mariara betekent kat in het sanskriet dus daar komt de naam vandaan.

Yoga kathoudingwww.Flickr.com Run Mizumushi – Kun

De voordelen van de yoga kathouding

Dit is een belangrijke houding in de yoga en wordt ook vaak als warming up gebruikt voordat je met de andere yoga asana’s begint. Zelf doe ik dat ook vaak in mijn yogales, de kat als 1 van de eerste yogahoudingen.

Dit omdat het de rugspieren opwarmt en soepel maakt.

 

Wat zijn nog meer voordelen van de yoga kathouding:

  • Natuurlijk is het grootste voordeel dat je hele rug en wervelkolom wordt gestretcht, van je stuitje tot je nek.
  • Je rugspieren worden sterker.
  • Daarom vermindert het onderrugpijn en werkt deze oefening ook goed als voorzorg voor het voorkomen van onderrugpijn.
  • Bij het zo bol mogelijk maken van je rug open je je schouders en verminder je spanning in dat gebied.
  • Als je je rug hol maakt en naar boven kijkt, dan open je je borst waardoor je longen meer ruimte krijgen en de ademhaling verbetert.
  • Je ademhaling verbetert omdat je de yoga kathouding doet op het ritme van je adem.
  • Je vermindert stress in je lichaam.

Video yoga kathouding

Hieronder zie je de video van de yoga kathouding waarin ik je duidelijk uitleg hoe je het zelf kan doen. Lees ook nog even de uitleg die ik onder de video heb gezet want daar staan nog ene paar belangrijke tips bij!

Uitleg hoe jij zelf de yoga kathouding kan doen

Natuurlijk wil jij graag leren hoe jij zelf deze yoga houding kan doen zodat je maximaal kan profiteren van de voordelen. Ik ga je hieronder stap voor stap uitleggen hoe jij de yoga kathouding kan leren.

Wat belangrijk is van te voren te weten is dat we bij deze yoga kathouding goed met onze ademhaling gaan werken. Bij een inademing maken we een holle rug en bij een uitademing maak je een bolle rug.

  • Je begint in de beginhouding, op handen en knieën. Zet je handen staan onder je schouders en je knieën onder je heupen. Je knieën staan ook niet te dicht bij elkaar, ongeveer 30 cm ertussen uit elkaar.
  • Houd je rug recht.
  • Adem eerst rustig een paar keer diep in en uit.
  • Dan beginnen we met een inademing en je trekt je rug zo hol mogelijk.
  • Ondertussen richt je je borst zoveel mogelijk op en kijk je naar boven.
  • Dan adem je uit en trek je je hele rug bol. Begin bij je stuitje en maak dan je hele rug zo bol mogelijk.
  • Duw je handen in de vloer zodat je schouders goed uitzetten.
  • Je hoofd gaat omlaag en je kijkt naar de vloer of je benen.
  • Herhaal dit  voor 5 – 10 keer.
  • Blijf goed op je adem letten, dus bij een inademing maak je ene holle rug en kijk je omhoog.
  • En bij een uitademing maak je een bolle rug en kijk je omlaag.
  • Ook ka je de snelheid wat afwisselen.
  • Die het een paar keer wat sneller en een paar keer wat langzamer.
  • Blijf bewust bezig met je rug en je ademhaling.
  • Breng dan je rug weer in de rechte houding.
  • breng je billen naar je hielen en houd je armen voor je op de vloer.
  • Je voorhoofd gaat op de vloer.
  • Of sluit af met de yoga kindhouding(zie verderop).

Yoga kathouding

www.Flickr.com Life Styles

Afsluiting met yoga kindhouding

Als je de yoga kathouding hebt gedaan, dan is het heel fijn om je rug even te ontspannen. Dit kan je doen in de yoga kindhouding. Dit is een hele goede ontspanoefening voor je lichaam en geest.

  • Als je klaar bent met het doen van de yoga kathouding breng je je rug in 1 lijn.
  • Dan ga je met je billen naar je hielen.
  • En je brengt je armen naast je lichaam op de vloer.
  • Je rust met  je voorhoofd op de vloer
  • Adem rustig een paar keer in en uit en blijf lekker zo liggen tot je voelt dat je weer verder wilt met de volgende yoga houding🙂

Voorkomen is beter dan genezen!

Zo nou hoop ik dat ik je goed heb uitgelegd hoe jij ook deze yoga houding kan doen en maximaal kan profiteren. Dus als je last hebt van je onderrug of je hele rug voelt stijf aan, doe de yoga kathouding s’ochtends als je uit je bed komt.

yoga kathouding

www.Flickr,com George Gertner, www flickr.com

Omdat je de hele nacht hebt gelegen is het goed om aan het begin van de nieuwe dag je rug soepel te  maken. Ik weet zeker dat als je last hebt van je onderrug en je doet deze oefening ELKE ochtend dat de pijn minder wordt. Zo niet, dan moet je misschien even naar  de huisarts of fysiotherapie zodat er verder gekeken kan worden.

De yogakathouding kan je natuurlijk nog uitbreiden met de zonnegroet, dan heb je helemaal een goede warming up voor de dag:) En zowiezo, het doen van yoga in het algemeen houd je hele lichaam soepel en sterk en voorkomt veel kwaaltjes!

Heb je nog andere vragen? Of wil je je ervaring delen over deze fijne yoga kathouding? Dan hoor ik het graag van je!

Veel plezier en succes!

Eveline

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *