Yoga en overgang

Hoe kan jij met iets leuks(yoga) iets minder leuks(overgang) overwinnen? Iedere vrouw vanaf ongeveer de veertig weet dat het eraan komt, de overgang en alle bijbehorende niet altijd even leuke verschijnselen. Yoga en overgang is een combinatie die je misschien nog niet kent, maar yoga kan gewoon heel goed helpen om je beter te voelen. Wist jij dat je met elke dag yoga in de overgang je al veel beter in je lichaam kan gaan voelen? En dus ook je overgangsverschijnselen kunnen afnemen?

Druk, druk, druk

Als vrouw in de overgang doen we onszelf niet altijd een groot plezier. In onze westerse samenleving is onze aandacht voornamelijk naar buiten gericht. Met naar buiten gericht bedoel ik meer buiten je eigen lichaam. We werken de hele dag, halen de kinderen op van de opvang, koken, opruimen, schoonmaken, tussendoor, Facebook en Whats app checken. En dan s’avonds doodmoe op de bank vallen en 2 uur tv kijken. Waardoor je nog meer indrukken krijgt te verwerken in je hoofd en nog niet goed uitrust.

Verminder je prikkels van buitenaf

Daardoor is de aandacht naar binnen toe, in je eigen lichaam verdwenen. Door constante prikkels van buitenaf, voel je niet meer wat er in je eigen lichaam gebeurt. We nemen een aspirientje in de hoop dat we ons snel weer beter voelen. Maar het is belangrijk om contact te houden of maken met je lichaam en je emoties en gevoelens. Maar soms is door drukte of stress het gevoel (bijna)helemaal afgestompt en voel je dus niet meer wat er in je lichaam gebeurt. Daarom is het zo goed om te leren ontspannen!

Ontspanning is belangrijk

Om alle balletjes altijd omhoog te houden, kan soms best vermoeiend zijn. Als je dan ook nog wat nare situaties meemaakt in je prive of werksituatie, kan het zijn dat het aspirientje niet meer werkt en je misschien wel in een burn out terecht komt of nog zieker word. Of je weet niet goed weet wat je nou eigenlijk wil met je leven. Werken, slapen, werken, waar doe je het allemaal voor? Om tot echte ontspanning te komen van lichaam en geest is het nodig om je hersenen even te ontzien van prikkels zoals tv kijken, app-en of Facebook checken.

Yoga en overgang

De overgang is een periode in je leven van verandering. Maar ondertussen gaat wel je leven door en zelf wil je natuurlijk er zo weinig mogelijk last van hebben. Hoe wil en kan je daar een balans in vinden? Er zijn verschillende manieren om meer balans te vinden en om goed te onstpannen. Ik zal er hier een paar opnoemen:

  • Maak bv. 1x per week tijd voor een avondje sauna
  • Neem elke dag een flinke wandeling in de natuur
  • Ga mediteren, begin met 5 minuten per dag!
  • Zoek een leuke yogaschool en beoefen 1 of 2 x per week yoga
  • Of als je niet naar een yogaschool wilt, kan je thuis yoga gaan doen
  • Voeding is ook belangrijk, eet zo gezond mogelijk en drink veel water
  • Accepteer de situatie, het feit dat je in de overgang zit en je mooie lichaam aan het veranderen is!

Wat is yoga?

Yoga is een oude traditie, oorspronkelijk uit India waarbij je door middel van stretching oefeningen en aandacht voor je adem, meer bewust word van je lichaam. Het heeft een ontspannen en verhelderd effect op je lichaam en geest. Door yoga in de overgang te beoefenen of te beginnen met yoga in de overgang kan je al helpen met het verlichten van overgangsverschijnselen.

Afname klachten door yoga

Bewust worden van je lichaam met yoga in de overgang! Zelf merk ik dat ik nu langzaam in de overgang kom, ik krijg wat last van prikkelbaarheid, waar ik dat eerder niet had  in combinatie met depressieve gevoelens. Deze had ik ook nooit eerder. Dit kan komen door schommelingen in mijn hormonenstelsel. Door nu elke dag sinds 4 jaar, wat hatha yoga oefeningen te doen, blijf ik bewust van hoe ik mij voel. En ik merk dus dat ik mij veel beter voel. En ik merk dus verschil met toen ik yoga wat minder deed. Tegenwoordig doe ik het weer zeer geregeld en dan nemen mijn hormonenprikkels zoals ik het noem, weer af!

1 houding is al beter dan niks!

Soms doe ik 15 minuten, soms doe ik 3 keer per dag een half uur tot een uur. Dat is echt heel verschillend. Het belangrijkste is dat je het doet, al doe je maar 10 minuten of 1 houding! Dat is al beter dan niks! Ik concentreer mij op mijn adem en voel alle spanning mijn lichaam uitgaan. Daarna kan ik weer ontspannen verder met waar ik mee bezig ben. Hier zijn wat tips om “yoga en overgang” een deel van je leven te maken šŸ˜‰

  • Begin met wat simpele yoga oefeningen voor beginners, en niet te lang, bijvoorbeeld 10 minuten per dag. Forceer vooral niets.
  • Maak een hoekje van je kamer je yoga hoekje, zet een mooi beeldje neer, iets wat jij mooi vind, eventueel een paar kussens voor je meditatie. Of hang een mooie inspirerende poster op.
  • Probeer op een vast tijdstip elke dag wat oefeningen te doen. Dus hou er bewust tijd voor vrij. Bijvoorbeeld s’ochtends na het douchen( 15 minuten eerder opstaan :), of s’avonds voor het slapen gaan.
  • Wees niet te streng voor jezelf. Je hoeft niet met je neus je knie te kunnen raken, het gaat om je concentratie en bewust met je lichaam en adem bezig zijn.

Succes! Eveline

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *