Je leest en hoort er tegenwoordig superveel over. Veel mensen willen er niet aan omdat het misschien zweverig zou zijn. Maar gelukkig zijn er ook heel veel mensen voor die wel degelijk snappen waar het voor is en dat het niks heeft te maken met zweven. Wat doet yoga dan met je :)? Hier vind je duidelijke uitleg. Lees rustig verder, het kost je maar een paar minuten.

Wat doet yoga met je lichaam?

  • Sterkere spieren>> sterker lichaam.
  • Een betere lichaamshouding. Het verbetert je houding en je gaat rechterop lopen.
  • Het helpt je om bewust je spieren te ontspannen.
  • Bij rug, nek- en schouderklachten kan het beoefenen van yoga de klachten verminderen. Let op: Doe dit het liefst bij een ervaren yoga lerares of leraar of vraag advies.
  • Je gaat beter en dieper te ademen>> Dit maakt je meer ontspannen en rustiger.
  • Je krijgt letterlijk meer balans door bepaalde houdingen.
  • Beter uithoudingsvermogen. Doe 20 x de zonnegroet elke morgen en je conditie verbetert aanzienlijk.
  • Hierdoor word ook je bloedsomloop gestimuleerd waardoor je organen beter voorzien worden van bloed. Ook worden hierdoor afvalstoffen eerder verwijderd uit je lichaam (oa zweten).
  • Het regelmatig doen van yoga beinvloed de werking op je schildklieren. Vooral voor vrouwen (in de overgang) kan dit van invloed zijn op hormonen en positief beinvloeden aangezien je schildklieren je hormonen en spijsvertering regelen.
  • Je word leniger.
Wat doet yoga

Wat doet yoga met je geest?

  • Je concentratie verbetert.
  • Meer balans in je hoofd doordat je ook lichamelijk meer balans krijgt.
  • Meer rust van binnen.
  • Door de ademhalingsoefeningen ga je meer voelen van binnen en blijf je meer bij jezelf.
  • Door het leren van de hoofdstand leer je ook in het dagelijkse leven je angsten te overwinnen. Je word er dus zekerder van.

Welke vormen zijn er?

Er zijn verschillende soorten en het lijkt wel of er elke dag meer vormen bijkomen. Zo hoorde ik laatst over ook lachyoga, wijnyoga en droomyoga. Vormen die ik zelf nog niet heb geprobeerd maar laat je niet tegenhouden ze uit te proberen. De belangrijkste yogavormen zijn:( en hier zijn vele varianten op).

  • Hatha yoga. Oorspronkelijk uit India. Een combi van houdingen en ademtechnieken. Veel vormen zijn hier van afgeleid.
  • Yinyoga. De houdingen lang vastgehouden.
  • Poweryoga. De naam zegt het al. Hier moet je flink aan de bak.
  • Bikramyoga. Dit is yoga in een warme ruimte (38 graden).
  • Ashtanga vinyasa. De houdingen worden meer in een flow of serie worden dan in de statische houdingen zoals bij Hatha yoga.

Wat is yoga in het kort?

  • Het doen van asana’s, de houdingen die je afhankelijk van de vorm langer of korter vasthoud.
  • Adem is een belangrijk onderdeel van yoga en er word veel focus gelegd op de ademhaling. Dit kan juist helpen om te ontspannen.
  • Een gezonde manier van leven. Gezond eten. Goed ontspannen
  • Positief denken en meditatie. Nu niet meteen denken, jakkie, meditatie. Meditatie is een goede manier van je hoofd leeg maken. Oprah doet het ook:). Lees hier meer over meditatie.

Yogavideo

Bekijk hieronder een video van mij over yoga houdingen om lage rugpijn te verminderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *