Voordelen van yoga weten?

Ben jij vaak zo moe en kan je s’ochtends je bed niet uitkomen? Zou je graag wat meer energie willen, en tegelijkertijd wat meer rust in je hoofd. Misschien heb je er iets aan om de voordelen van yoga te weten.

Heb jij weleens gehoord van yoga? Misschien wel maar weet je eigenlijk helemaal niet waar het goed voor is. Je vind het maar raar klinken dus begin je er niet aan..dat is jammer want yoga is eigenlijk best goed voor je lichaam!

Voordelen van yoga

Hier vind je alle voordelen van yoga op een rij. Dan kan je zelf beslissen of het iets voor je is en er misschien iets aan gaat hebben.

Maar natuurlijk moet je het wel doen, als je elke dag yoga doet, ondervind je de meeste profijt ervan.

Op mijn Youtube kanaal kan je video’s zien van veel yogahoudingen voor als je met yoga wilt beginnen. Al begin je met elke dag 1 houding en bouw je het langzaam op, wie weet ga je het nog leuk vinden;)

Huh? Yoga? Wat is dat nou dan?

Ik begrijp dat er nog steeds mensen zijn die niet weten wat precies is en wat de voordelen van yoga zijn voor je lichaam en geest. En dat geeft helemaal niet. Daarom ga ik het hier uitleggen. Dat je hier bent en dit leest, betekent dat je toch wel wat interesse hebt, anders was je al weggeweest. Dus ik ga een poging wagen. En als je vragen hebt, stel maar gewoon. Onderaan kan je een berichtje achterlaten of je stuurt mij een mailtje.

Yoga is een oude traditie uit India

Yoga komt oorspronkelijk uit India. Het is een traditie bestaande uit oefeningen waarmee je veel op je adem let. Naast de oefeningen, de asana’s is het ook belangrijk om deze manier in je dagelijkse leven uit te voeren. Het bewust leven, bewust bezig zijn met wat je doet, nu , in het dagelijkse leven.

Om dit te realiseren zijn er eigenlijk 5 onderdelen waaruit yoga bestaat:

  1. De asana’s, een gezonde manier van bewegen. Dit zijn de yogahoudingen.
  2. Ademhaling, het aanleren en/ of gebruiken van een goede ademhaling.
  3. Goede ontspanning, met de stress van tegenwoordig is het belangrijk om goed te leren ontspannen.
  4. Gezond eten. Ik denk dat iedereen wel weet wat dat inhoud. Ik zeg altijd eet waar je zin in hebt, maar eet de ‘slechte’ dingen met mate. Als iets niet goed voelt, moet je het niet meer eten. En het liefst zo weinig mogelijk suiker. Dat is gewoon heel slecht voor je lichaam.
  5. Positief denken en meditatie.

Het is een beetje naast je yogales bedoeling dat je deze onderdelen in je dagelijkse leven integreer. Zo kom je tot een bewuster leven, met meer balans, rust en gezondheid.Voordelen van yoga

En dat betekent niet dat je de hele dag op een kussentje mediteert of yogahoudingen doet. Nee, er zijn mensen die  keidruk zijn, en/of hebben een goede baan, en doen gewoon een half uurtje yoga per dag en mediteren een kwartier. En vinden  daarmee de goede balans in in- en ontspannen. En dan is het goed.

Als je kan luisteren naar je lichaam, en daar ook aan toegeeft, dan heb je de goede balans. Inspannen wanneer je wilt inspannen, en ontspannen als je lichaam daar om vraagt. Het gaat om de balans.

Voordelen van yoga:

Dan hier de voordelen van yoga. Want daar gaat het tenslotte om, wat brengt het jou? Naast dat het gewoon leuk is om te doen volgen hier de voordelen van yoga:

  • sterker en gezonder lichaam en  sterkere spieren. Door het beoefenen van yoga maak je je spieren sterker. Je gebruikt meer spieren dan je denkt tijdens het beoefenen van de houdingen. Het werkt in je hele lichaam door waardoor je hele lichaam sterker en gezonder word.

Voordelen van yoga

 Een betere lichaamshouding

  • Je krijgt een betere lichaamshouding. Doordat je spieren en lichaam in het algemeen sterker worden, word je hele lichaamshouding beter.
  • ontspanning van lichaam en geest. Yoga helpt je met het bewust ontspannen van je lichaam. Door met aandacht ontspanningsoefeningen te doen, ontspan je bewust je spieren en je lichaam.
  • Je hoofd leegmaken. Naast het ontspannende effect van yoga op je lichaam,  werkt het ook door op je hoofd. Je hoofd raakt leeg. Door de oefeningen en het doen van meditatie, het bewust op je adem te concentreren, leid je de aandacht af van het constante denken in je hoofd. Hierdoor krijg je meer rust in je hoofd.
  • Het doen van yoga heeft een goede werking op je hormoonklieren. En je hormoonklieren zijn een belangrijk onderdeel voor een goed functioneren van je lichaam en je emoties. Ik vertel  hier verderop nog meer over.

Meer balans met yoga!

  • Meer balans, letterlijk en figuurlijk. Door uitdagingen aan te gaan in de yoga met het doen van oefeningen, bv de hoofdstand, kan je ook de uitdagingen in het dagelijkse leven beter aan. Hierdoor leef jij straks met meer balans en minder angst.
  • Je gaat beter ademen. Door het bewust letten op je ademhaling tijdens de houdingen en het oefenen van mediteren gaat je concentratie vooruit en krijg je een betere ademhaling. Je leert om dieper, naar je buik, te ademen en je zal hierdoor ook merken dat je meer energie krijgt en rustiger wordt.

Je leeft NUVoordelen van yoga

  • Betere focus in het heden. En doordat je meer op je adem let, ga je meer in het nu, in het heden leven. Ook word je concentratie beter.
  • Lenig lichaam. Hoewel de ene persoon leniger is dan de ander, en het is ook niet het belangrijkste van de yoga om met je neus bij je knie te komen. Maar langzaamaan zal je wat leniger worden.
  • Verbeterde bloedsomloop en beter uithoudingsvermogen. Door het doen van de oefeningen word je bloedsomloop gestimuleerd. Dit heeft effect op je conditie en je uithoudingsvermogen.

Yoga en overgang

Voor vrouwen in de overgang is het ook goed en wil ik het nog even apart benoemen vanwege de werking van het doen van yoga op de schildklieren in het lichaam.

Bij het regelmatig beoefenen van yoga worden verschillende klieren geactiveerd, onder andere de schildklier, alvleesklier en hypofyse.

Deze hebben allemaal een belangrijke functie. Onder andere het regelen van je hormoonhuishouding, de stofwisseling, spijsvertering en ze beinvloeden je emoties. Ook kan je door het beoefenen de overgangsklachten verminderen of leren om er beter mee on te gaan.

Goede yogahoudingen voor in de overgangVoordelen van yoga

Foto:Flickr.com Army medicine

Hier zit natuurlijk ook een stukje acceptatie bij, maar met de yogahoudingen zelf kom je ook al een heel eind, mits je ze wel regelmatig uitvoert natuurlijk. Enkele yogahoudingen die goed werken op je hormoonklieren zijn de kaars, de vlinder, de vis, de neerwaartse hond. Wil je weten hoe je die moet doen? Kijk dan op mijn Youtube kanaal. Daar laat ik je ze zien.

Dit was het wat betreft de voordelen van yoga! Heb jij vragen of wil je iets weten?

Ik hoor het graag van je!

Groetjes Eveline

Eén gedachte over “Voordelen van yoga weten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *