De neerwaartse hond voor een positieve mindset!


één van de meeste populaire houdingen in de yoga is de neerwaartse hond. En dat is niet zonder reden want deze houding biedt veel voordelen voor je gezondheid.

Wil jij weten welke? Pak lekker een bakje koffie of thee en ga er voor zitten. Ik leg je het hieronder uit en het kost je maar een paar minuten. Ook heb ik een leuke video voor je gemaakt zodat je zelf kan oefenen!

 

Adho Mukha Svanasana, een omgekeerde houding

Dit is de sanskriet naam voor deze yogahouding, de neerwaartse of gestrekte hond. Het is een omgekeerde houding. Waarom denk je dat ie de neerwaartse hond heet denk je?

de neerwaartse hond    Neerwaartse hond

Foto:Flickr.com By Mike Lewinski                    Foto:Flickr.com Army medicine

 

Wat betekent een omgekeerde houding? Een omgekeerde houding is een houding waar je hoofd naar beneden is gericht. Hierdoor ben je in sommige gevallen in gevecht met de zwaartekracht;) En hiervoor je heb je een zekere mate van standvastigheid voor nodig om de oefeningen goed uit te voren.

Je zal ook zien dat door veelvuldig oefenen je steeds meer zelfvertrouwen krijgt, lichamelijk en geestelijk!

Enkele omgekeerde houdingen zijn:

  1. de hoofdstand
  2. de ploeg
  3. de kaars
  4. de neerwaartse hond

 

Wat zijn de voordelen van een omgekeerde houding?

Omgekeerde houdingen laten je je wereld van de andere kant bekijken. Je ziet alles andersom. Daarom krijg je een andere kijk op dingen en dat kan positief werken op je lichaam en geest.

Ook heb je een zekere basis van zelfvertrouwen nodig voor omgekeerde houdingen. Door het beoefenen krijg je in de loop van de tijd meer lef en zelfvertrouwen. Omdat je je angst moet overwinnen. Dit is vooral bij de hoofdstand het geval.

Nog andere heel belangrijke voordelen van omgekeerde houdingen zijn:

  • positieve invloed op de werking van je hormonen en je schildklieren
  • door het omkeren van je lichaam worden je afvalstoffen beter afgevoerd naar de lymfeklieren,
  • daardoor werkt het positief tegen spierpijn en zwellingen in de benen
  • verbetert je bloedcirculatie
  • je krijgt meer zuurstof in je hersenen
  • verlicht geestelijk
  • gaat depressies tegen
  • werkt verjongend voor lichaam en geest
  • betere spijsvertering doordat er ook meer bloed in je organen komt door de omgekeerde houding

 

Contra indicaties voor omgekeerde houdingen

Als je last hebt van hoge bloeddruk, zwanger bent, off Glaucoom hebt (een oogziekte), wordt er aangeraden geen omgekeerde houdingen uit te voeren.

 

De neerwaartse hond, de voordelen!

Dan ga ik nu verder in op de neerwaartse hond, zoals je hebt gelezen is dat dus 1 van de omgekeerde houdingen.

De neerwaartse hond

Foto:Flickr.com Torbakhopper

 

Ook vertel ik je nog even alle voordelen van de neerwaartse hond:

  • het is een goede stretch van je hele lichaam
  • het maakt je hele lichaam leniger en krachtiger
  • het brengt meer bloed dus zuurstof in je hersenen
  • daardoor gaat het ook depressies tegen
  • je traint ook  je buik en je beenspieren
  • je stretcht je schouders en je rug heel goed

De neerwaartse hond doe je als volgt:

Voor beginners is er ook een alternatieve variant en voor de (iets) gevorderde ook. Ik zal ze alle drie hier uitleggen en op de video kan je zien hoe ik ze doe.

De puppy variant voor beginners.

Als je neerwaartse hond niet zo goed kan of net begint met yoga kan je beginnen met deze puppy variant. Je zal merken dat je schouders en armen steeds sterker worden. Dan merk je vanzelf wanneer je de “echte” neerwaartse hond kan uitvoeren.

    1. Je begint in de kat. Je zet je handen ongeveer 15 centimeter verder dan je schouders en je knieën onder je heupen.
    2. Dan blijf je met je billen omhoog en je glijdt met je handen naar voren zodat je een goede stretch geeft aan je schouders.
    3. Buig je hoofd naar de vloer en houdt je knieën onder je heupen.
    4. Op een uitademing breng je je energie naar je schouders, armen en handen.
    5. Houd dit 5  – 10 ademhalingen vast.

Uitleg neerwaartse hond:

  1. Ook hier begin je in de kat. Je handen zijn iets verder dan je schouders naar voren.
  2. Je kniëen staan onder je heupen. Je vingers wijzen naar voren en je spreid je vingers.
  3. Je voeten zijn in het verlengde van je knieën.
  4. Dan breng je langzaam je billen omhoog, alsof er een touwtje aan je billen zit wat iemand aantrekt.
  5. Buig je knieën als je omhoog komt.
  6. Druk je zitbeentjes omhoog.
  7. Recht dan langzaan je benen door je hielen in de vloer te drukken en zorg dat je heupen op dezelfde hoogte blijven. Dan voer je de stretch goed uit.
  8. Druk je borst naar jen knieën en je kin gaat naar je borst.
  9. Verdeel de druk over je handen en voeten.
  10. Voel hoe je rug en je benen zich stretchen en ruimte krijgen.
  11. Zorg ook dat je niet in je schouders gaat “hangen” maar span  je schouder- en armspieren goed aan.
  12. Span ook lichtjes je buik- en beenspieren.
  13. Blijf zo 5 tot 15 ademhalingen staan.(je kan elke dag 1 meer doen;)
  14. Dan kom je langzaam terug en rust je uit in de kindhouding.
  15. Adem naar je armen en polsen. ook kan je je polsen even losdraaien(zie video)

Moeilijkere variant I

Om de omkering van je lichaam nog iets te versterken kan je nog het volgende doen(ook zie video):

  1. Zodra je in de neerwaartse hond staat, breng je je voeten naar elkaar toe.
  2. Dan strek je eerst je rechterbeen omhoog, zodat het in 1 lijn is met je lichaam.
  3. Zorg dat je schouders op gelijke hoogte blijven.
  4. Houd dit ongeveer 10 ademhalingen vast en laat je been zakken.
  5. Dan breng je je andere been gestrekt omhoog totdat het in 1 lijn gestrekt is met je lichaam.
  6. Houd dit ook 10 ademhalingen vast(zolang als jij wilt) en laat dan je been weer zakken.
  7. Rust uit in de kindhouding.

 

variant II van de neerwaartse hond:

En dan heb ik nog 1 variant om de neerwaartse hond nog iets uitdagender te maken voor je(ook zie video)!

  1. Eigenlijk doe je hetzelfde als bij variant I maar zodra je met 1 been gestrekt omhoog staat, buig je op een inademing lichtjes door je ellebogen, alsof je push ups doet zeg maar.
  2. Je kan er 5 aan elke kant doen.
  3. Daarna rust je uit in de kindhouding.

 

 

Vind jij de neerwaartse hond ook zo’n fijne yogahouding?

Of heb jij nog andere vragen en/of opmerkingen? Dan hoor ik het graag van je!

Groetjes en succes!

Eveline

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *