Soms geeft het beoefenen van een moeilijk yogahouding ons de meeste profijt, lichamelijk en ook geestelijk. De Navasana , de boothouding is zo’n oefening. Soms noemt men deze houding ook de boot.

Het is soms best lastig om in de deze yogahouding, de Navasana, goed te blijven zitten om de meeste profijt er van te krijgen. Vaak rol je naar voren of naar achter. gelukkig kan je door vaak te oefenen de boot steeds beter onder controle krijgen.

Navasana

Hoe je dit beter kan leren ga ik je in dit bericht vertellen, en je ziet een video met daarin ook uitgelegd hoe je het beste de Navasana kan uitvoren.

Inhoud:

In dit blogbericht ga ik de volgende onderwerpen met je bespreken:

  • evenwichtshouding
  • enkele evenwichtshoudingen in hatha yoga
  • wat zijn de voordelen van de Navasana, de boothouding
  • Tips en uitleg om de boot goed uit te voere
  • naast lichamelijk werkt de boot ook geestelijk
  • oefen elke dag en daag jezelf uit!

Evenwichtshouding

De Navasana valt onder de categorie evenwichtshoudingen in de hatha yoga. Dit is omdat je op je billen balanceert en zo ook je evenwicht oefent.

Bij evenwichtshoudingen krijg je een beter gevoel van zelfstandigheid. Omdat je als je in de yoga evenwicht vindt in een yogahouding, je ook beter evenwicht vindt in je dagelijkse leven.Hierdoor krijg je meer balans en evenwicht en dat vertaalt zich in een goed gevoel van zelfvertrouwen.

Nog meer voordelen van evenwichtshoudingen zijn onder andere:

  • verstevigen je enkelbanden
  • je krijgt een betere concentratie
  • je gaat beter aarden, “je staat beter met beide voeten op de grond”
  • het verbeteren van  je uithoudingsvermogen en geduld

Daarnaast zijn de evenwichtshoudingen waarbij je ook je handen als steun gebruikt, goede yogahoudingen om je schouderpartij en je hele bovenlichaam sterker te maken. Zoals bijvoorbeeld in de evenwichtshouding op armsteun of de haan, de Kakasana.

Enkele evenwichtshoudingen:

Natuurlijk heb ik hierboven de haan(kakasana) en de evenwichtshouding op armsteun genoemd, daarnaast heb je ook:

Navasana

Fot:Flickr.com , de adelaar bij Gaurav Mishra

 

 

  • de hand naar voethouding
  • en natuurlijk de navasana, de boothouding die ik hier behandel.

Wat zijn de voordelen van de Navasana

Bij regelmatige beoefening van deze yogahouding de boot zijn er verschillende voordelen, zowel lichamelijk als geestelijk.

  • Je zal zien dat je  bij elke dag oefenen na een paar weken al sterkere buikspieren krijgt waardoor je al snel beter kan blijven zitten en niet meer zo snel naar voren of achter rolt.
  • Naast dat je je buikspieren enorm sterk maakt, train je ook je heup- en rugspieren. Deze spieren  gebruik je namelijk ook als je de houding goed uitvoert.
  • En een groot voordeel is dat je concentratie en focus enorm verbetert. Vooral als je van tevoren met jezelf afspreekt hoelang of hoeveel ademhalingen je de boothouding gaat volhouden.

Tips en uitleg om goed in de Navasana te gaan zitten

Naast dat ik je nu ga uitleggen hoe je precies in de Navasana gaat zitten, geef ik je ook wat tips om te zorgen dat je goed in de houding kan blijven zitten. Eigenlijk zit dat verwerkt in de uitleg.

  1. Je gaat zitten met je billen op de vloer en je benen gestrekt en je lijf rechtop.Je zit goed op je zitbeentjes, tilt je borstbeen op en je houd je armen naast je lichaam. met je handen op de vloer.
  2. Richt je aandacht naar binnen door je op je ademhaling te concentreren.
  3. Dan leun je lichtjes achterover en met je vingers raak je de vloer achter je billen.
  4. Kantel je bekken naar voren.
  5. Voel hoe je spieren langs je wervelkolom en in je onderrug zich aanspannen.
  6. Je borst komt lichtjes omhoog.
  7. Span de spieren van je hele buik aan door van je schaambeen tot je navel je buikspieren aan te trekken. Ook kan je gebruik maken van de mula bandha, dat is je bekkenbodemspieren aanspannen. Hierdoor span je ook al lichtjes je onderbuik aan.
  8. Til nu je benen omhoog. Strek je benen.
  9. Steek je handen naar voren langs je knieën.
  10. Houd je onderrug licht hol. Voorkom dat je je onderrug bol maakt!
  11. Strek je rug, maak je rug lang!
  12. Houd goed je borstbeen opgetild.
  13. En span je dijbeenspieren. Dit voorkomt ook dat je je borst laat inzakken.
  14. Houd dit een paar ademhalingen vol en probeer dit elke dag wat langer te doen.

Het is iets makkelijker om je benen gebogen te houden en je kuiten evenwijdig aan de vloer te houden.

Ook hier houd je je armen gestrekt naast je knieën.

Hieronder kan je op de video ook nog eens zien hoe je het beste in de Navasana kan gaan zitten.

Naast lichamelijk werkt de boot ook geestelijk

Het is eigenlijk een klein stukje focus. Als je zit in de boot en je probeert tegelijk te ademen en alles tegelijk probeert te doen. Rug recht, benen recht, buik inhouden. Daarom bedoel ik dat de boot, de Navasana ook geestelijk ook goed op je inwerkt.

Je verbetert namelijk ook heel erg je concentratievermogen. Meditatie is eigenlijk niks anders dan ergens een een bepaalde tijd je aandacht op richten. En dat is wat je  doet je in de Navasana.

 

Elke dag oefenen en daag jezelf uit!

Je richt je aandacht op je adem, het strekken van je rug, het aanspannen van je buikspieren en je dijbeenspieren. En dat is best lastig in het begin!

Maar als je elke dag de Navasana oefent, zal je merken dat het steeds beter gaat en je veel minder snle voorover of naar achteren rolt. Je buikspieren maar ook je been- en rugspieren worden sterker en dat merk je aan dat je de houding langer kan vasthouden.

Probeer jezelf uit te dagen door van te voren met jezelf af te spreken hoeveel ademhalingen je de houding gaat vasthouden. En door dit steeds wat langer te maken(wel natuurlijk pas als je de houding helemaal goed uitvoert!), daag je jezelf uit. En dat is altijd goed. Wel binnen je eigen grenzen natuurlijk.

Het belangrijkste is zowiezo altijd nog dat je naar je eigen lichaam luistert, als iets echt pijn doet, dan stoppen, maar als je wat spanning voelt, kan je ook proberen het eruit te stretchen. Dit doe je door ernaar te ademen en het ruimte te geven.

Heb je vragen over de Navasana of ergens anders over? Dan hoor ik het graag van je!

 

Succes

Eveline

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *