Meditatie kan je leren!

 Ben Jij vaak moe, kan je je niet goed concentreren en ben je druk in je hoofd? Hier vind je naast de voordelen ook 7 opstarttips redenen waarmee jij vandaag nog kan beginnen met meditatie.

Meditatie kan je makkelijk overal toepassen, thuis maar ook in een drukke trein. Kwestie van concentratie.

Ik ga jullie hier uitleggen waarom mediteren zo goed is voor je en hoe het werkt.

 De voordelen:

  • betere controle over je emoties
  • verbetert je concentratievermogen en je kan beter plannen en organiseren
  • je gaat positiever in het leven staan, je blijft minder lang “hangen” in negatieve gedachten
  • bloeddrukverlagend
  • minder stress
  • meer rust in je hoofd, een vredig gevoel van binnen
  • betere ademhaling
  • meer in het NU leven

 

Beter met emoties omgaan en positiever denken.

Hoe werkt dat dan denk je misschien, hoe kan ik nu van stilzitten, minder stress krijgen: Het is wetenschappelijk bewezen, dat als je regelmatig mediteert, je prefrontale cortex actiever word, Dit is een deel van je hersenen.

Hier word bepaald hoe je keuzes maakt, dingen plant en organiseert en hoe goed je je kan concentreren. Ook werkt hij samen met je limbisch systeem. En daar worden je emoties geregeld.

Doordat je cortex actiever word door mediteren, word juist de activiteit in je limbisch systeem lager, waardoor je beter met je emoties om kan gaan.

meditatie

Positievere kijk op het leven.

Als je lang mediteert, dan word je linkerhelft van je hersenen actiever dan de rechterhelft. De linkerhelft word geassocieerd met een positief humeur en je rechterhelft met meer een negatieve kijk op het leven.

Bij langdurig elke dag mediteren, en dit is al na een maand of twee, krijg je dus een positievere kijk op het leven. Je blijft ook minder lang “hangen” in negatieve buien.

Nu ga ik uitleggen wat meditatie nu is. Maar ik wilde je eerst de voordelen laten zien.

Meditatie, wat is het?

Bij meditatie ga je in een makkelijke en comfortabele houding zitten, bv. in kleermakerszit waarbij je eventueel ook tegen een muur kan leunen. Probeer wel je rug recht te laten. Gevorderden kunnen in lotushouding zitten.

Wat je in principe doet, is je gaat je concentreren op je ademhaling. Dit zal in het begin best wel moeilijk zijn omdat je hoofd,je geest, aan allerlei andere leuke of minder leuke dingen denkt.

Je boodschappenlijstje, ruzie met je vriend of vriendin, of juist de hele leuke gezellige avond van gisteren. Maar het gaat erom bij mediteren dat je je gedachten voorbij laat gaan. Je ziet ze komen en je laat ze los.

Je word de observeerder van je gedachten.

Je gaat er niet in mee, in je gedachten. En dat is een kwestie van oefenen.

Als je gewoon begint met oefenen, 5 minuten per dag, dit volhoud en langzaam opbouwt, zal je merken dat je je een stuk kalmer gaat voelen, niet alleen lichamelijk maar juist ook geestelijk.

In je hoofd krijg je een vredig en rustig gevoel.Als je langer bezig bent met mediteren, dan kan je zien dat je gedachten voorbij gaan, als wolken aan een blauwe lucht.

meditatie

Oh ,daar is er weer 1, oh weer een gedachte, en terug naar je ademhaling. En oefen je door, en het gaat steeds beter. Wees niet te streng voor jezelf, als het niet meteen lukt, blijf proberen.

Nou, dat is allemaal mooi denk je, maar ik kan niet 5 minuten stilzitten. Je lijf en je geest protesteren want die willen lekker bezig zijn. Als je echt wil leren mediteren, dan moet je jezelf er even toezetten.

Dan zal je merken dat je over de beginpijn heen komt. Ja, het is moeilijk om stil te zitten en alleen op je ademhaling te letten. Als is het maar 3 of 4 minuten in het begin, dan zal je je al verfrisd voelen. Zo kan je de tijd langzaam opbouwen.

Ik werd in het begin ook gek van mijn gedachten, en ik moest contstant bewegen, op den duur leerde ik om daar “doorheen” te zitten.

 7  opstarttips om te mediteren:

Je zal merken dat het na een week al beter gaat, hier zijn 7 tips om je te helpen opstarten:

    1. Zoek een plekje in huis wat je bestempelt als meditatiehoek, zet een afscheiding in je slaapkamer, leg een meditatiekussen en een omslagdoek neer, zet eventueel een mooi altaartje met een mooie foto of beeldje, iets wat je heel mooi vind, en een kaars erop, en klaar. Jouw meditatiehoekje.
    2. De beste tijden om te mediteren zijn bij zonsopgang en zonsondergang, als dit niet lukt, probeer dan zelf elke dag op een vaste tijd te mediteren.
    3. Om een nieuwe gewoonte op te bouwen, is het belangrijk dat je het elke dag doet, totdat het net zo’n gewoonte word als bv tanden poetsen.
    4. Begin met 5 minuten en bouw dit langzaam op tot bv 30 minuten. En misschien vind je het na een tijd zo fijn, dat je elke dag een uur wilt mediteren.
    5. Zit comfortabel! Maar wel met je rug en nek zo recht mogelijk, leg eventueel kussens onder je knieën als dat makkelijker zit, leun tegen de muur of zit op een stoel met beide voeten op de grond.
    6. Ontspan bewust en let op je adem, haal eerst goed drie keer adem en laat dan je adem zijn natuurlijke gang gaan.
    7. Geef je geest opdracht om om je ademhaling te letten, zeg letterlijk tegen jezelf, ok, nu gaan we 5 minuten alleen maar op mijn ademhaling letten.

MEDITATIE OEFENING voor beginners:

Bij deze begin oefening ga je makkelijk zitten. Haal eerst een paar keer diep en rustig adem en laat dan je adem normaal gaan. We gaan bij deze oefening tot tien tellen. Dus je begint bij 1, adem in en uit 1 , dan naar twee, en zo naar 10.

Als je merkt dat je gedachten afdwalen, ga dan terug naar 1 en begin opnieuw. Je kan de timer of keukenwekker op 5 minuten zetten. Als je merkt na een week dat dit goed gaat, bouw dan de tijd langzaam op.

Probeer het, het gaat vast lukken!

Ik hoop dat ik hiermee wat duidelijkheid heb gegeven over meditatie.

Veel succes en ik vind het leuk als je mij laat weten hoe het gaat.

Eveline

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *