De Zonnegroet

De Zonnegroet. Wil jij elke ochtend vrolijk uit je bed springen?Klik Hier!

De Zonnegroet, wat is dat? Wil jij voortaan elke dag vrolijk en energiek uitje bed stappen? En ook nog merken dat je leniger wordt en minder last hebt van allerlei pijntjes?

Lees dan verder en begin voortaan elke morgen met de Zonnegroet, oftewel de Surya namaskar!

Wat behandel ik allemaal hier?

Je kan de volgende onderwerpen vinden in dit bericht:

  • Surya namaskar
  • Voordelen yoga
  • Waar let je op als beginner?
  • Video
  • De Zonnegroet in 12 stappen uitgelegd
  • Aandachtspuntje stap 7
  • Stijve hamstrings bij stap 8?

Surya Namaskar

Dit is de naam voor de zonnegroet in sanskriet, de oude indiase taal. Tegenwoordig wordt het gewoon de zonnegroet of de Sun Salutation in het engels genoemd.

De Zonnegroet

Foto: Flickr.com Falk Lademann

De zonnegroet is een serie van opeenvolgende houdingen die als je wat getrainder bent je laat  samengaan met je ademhaling. Inademen op achteroverbuigingen en uitademen op vooroverbuigingen. Hier kan je verderop meer over lezen..

 Wat zijn de voordelen van de zonnegroet?

  • Je wervelkolom staat in verschillende posities wat goed is voor de lenigheid van je rug en daarnaast
  • bevordert de zonnegroet ook de flexibiliteit in alle onderdelen van je lichaam
  • en versterkt hierdoor ook al je spieren
  • het is een goede warming up voor het begin van je yoga sessie
  • vooral voor beginners, ouderen en als je wat stijf bent, is de zonnegroet goed om in korte tijd  een flexibeler lichaam te krijgen.

De Zonnegroet

  • Het bevordert je ademhaling en helpt om je ademhaling beter te reguleren.
  • Het beoefenen van de zonnegroet versterkt je solar plexus, oftewel je krijgt meer energie en “vuur” in je middenrif.
  • De bloedsomloop wordt gestimuleerd.
  • Je vergroot je longcapaciteit en je uithoudingsvermogen in korte tijd.
  • Door de flow van verschillende bewegingen achter elkaar raak je veel stress kwijt, je wordt minder nerveus.
  • De zonnegroet verbetert de effectiviteit van de asana’s op je lichaam.

Waar let je op als beginner?

Als jij nog nooit eerder de zonnegroet hebt gedaan, dan ben ik ten eerste hartstikke trots op je dat je hier bent! Omdat dat aangeeft dat je dat wel wil leren! Waar kan je nou het beste even op letten in het begin, hier zijn wat tips:

  • focus in het begin niet op je ademhaling maar op de bewegingen. Adem gewoon zoals je altijd doet.
  • focus je zoals ik al zei  eerst op elke beweging, waarbij je langzaam van de ene in de andere beweging glijdt.
  • Pas als je elke beweging goed kan uitvoeren achter elkaar, dan ga je elke beweging samen doen met een in- of uitademing.
  • dan ga je op een achteroverbuiging inademen en op een vooroverbuiging uitademen.
  • we doen meestal de zonnegroet zo’n 6 tot 12 keer per sessie, maar meer of minder mag ook, wat je zelf wilt.
  • en de beste tijdstip is natuurlijk s’ochtends. Omdat het je echt wakker maakt en omdat de zon dan opkomt:)
  • als je wilt kan je het echt volgens traditie doen en met je gezicht in de richting van de zon.
  • het is ook een soort ode aan de zon, de gever van licht en leven, plezier en warmte in de wereld.

Bekijk hier de video:

De zonnegroet in 12 stappen:

Je staat aan het begin van je mat, voeten naast elkaar en je armen naast je lichaam. Adem rustig in en uit. Focus op je ademhaling en centreer je.

Stap 1  de Zonnegroet:

Op een uitademing  breng je je handen voor je borst met de palmen tegen elkaar. Je hoofd is rechtop en je knieën recht en ontspannen.

Stap 2 de Zonnegroet:

Adem in en breng je armen omhoog, buig achterover(zover je kan), houd je buikspieren lichtjes aangespannen en duw ze naar voren.

De Zonnegroet

Foto: Flickr.com by Diamond mountain

Je armen zijn recht naast je oren omhoog. Pas op dat je je hoofd niet verder dan je armen naar achteren beweegt, dat is niet goed voor je nek. Ook je knieën zijn recht.

Stap 3 de Zonnegroet:

Adem uit en buig naar voren. Breng je handen naast je voeten op de vloer. Je mag je knieën lichtjes buigen. Zorg dat je handen en voeten op 1 lijn zijn, je neus wijst naar je knieën. Je handen zijn zo plat mogelijk op de grond.

Stap 4 de Zonnegroet:

Adem in en breng je rechtervoet zo ver mogelijk naar achteren. Breng je rechterknie en onderbeen en voet plat op de vloer. Kijk naar voren. Zorg dat je linkerknie recht boven je linkerknie staat. Let op dat je je heupen niet draait.

De zonnegroet

Stap 5 de Zonnegroet:

Houd je adem in, breng je linkerbeen in 1 lijn met je rechter. Je hele lichaam is in 1 lijn.

Stap 6 de Zonnegroet:

Adem uit en zak met je knieën naar de vloer, dan volgt je borst en je voorhoofd. Je heupen blijven iets omhoog en je handen staan onder je schouders.

Aandachtspuntje voor stap 7!

Stap 7 de Zonnegroet:

Adem in en glijd met je lichaam naar voren in de cobra houding. Je heupen en benen blijven op de vloer. Je schouders blijven laag en je ellebogen zijn gebogen tegen je lichaam. Kijk naar voren en kijk uit dat je niet teveel druk zet op je onderrug(dit kan je doen door minder hoog omhoog te komen).

Wat ik wil opmerken over deze houding is dat ik het heb geleerd met de armen gebogen naast en tegen mijn lichaam. In India heb ik de hatha yoga teacher training course gevolgd, met veel plezier!

Dit vind ik zelf ook een hele fijne houding in plaats van de variatie met de gestrekte armen die ik ook vaak zie voorbijkomen. Daarom is dit voor mij de ideale manier omdat er zo minder druk is op mijn onderrug. Als jij het ook zo wilt doen, prima.

Als je het met de armen gestrekt wilt doen, ook goed! Ieder is vrij om te doen wat je zelf wilt. Zolang het voor jou fijn voelt. Ik zeg niet dit is goed en dat niet. Jij voelt zelf wat het beste voor jouw lichaam is en er zijn nou eenmaal veel varianten in de yogahoudingen en asana’s en mijn inziens is alles goed als jij je er goed bij voelt!

Stijve hamstrings?

Stap 8 de Zonnegroet:

Adem uit en breng je heupen omhoog in de neerwaartse hond.  Breng je kin naar je borst en druk je kin naar je borst.

Druk je hielen in de vloer. Als dit in het begin niet lukt, kan dat komen door stijve hamstrings en zal in de loop van de tijd beter worden.

De zonnegroet

Foto: Klickr.com Diamond Mountain

Stap 9 de Zonnegroet:

Adem in en breng je rechtervoet weer terug tussen je handen(vingers en tenen in 1 lijn). Kijk naar voren en zet je linkerknie en onderbeen op de vloer. Let ook hier op dat je je heupen recht houdt.

Stap 10 de Zonnegroet:

Adem uit en breng je linkervoet naast je rechtervoet tussen je handen. Je kan lichtjes je knieën buigen maar probeer ze te strekken. Beweeg dan je neus naar je knieën.

Stap 11 de Zonnegroet:

Adem in en kom omhoog en strek je armen boven je hoofd en buig naar achter.(Zelfde als 2)

Stap 12 de Zonnegroet:

Adem uit en laat je armen naast je lichaam zakken en ontspan.

Succes!

Dit was het, alles over de zonnegroet! Heb je vragen en/of opmerkingen? Dan hoor ik het graag!

Groet Eveline

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *