De schouderstand leer je hier!


De schouderstand is 1 van de basis houdingen van de hatha yoga. En het is niet zo moeilijk om de schouderstand te leren. Zelfs als jij nog nooit yoga hebt gedaan, heb je het zo onder de knie.

Maar waarom zou je nou de schouderstand oefenen, hoor ik je denken? De schouderstand heeft een heleboel voordelen voor je lichaam, en je geest. Op deze pagina kan je daar meer over lezen.

De schouderstand leren?

Bekijk eerst de video die ik heb gemaakt. Ik laat je zien hoe je de schouderstand doet en ook vertel ik al iets over de voordelen van de schouderstand.

Wil jij van je vermoeide benen af?

Heb jij last van spataderen? Of sta je de hele dag op je werk en heb je s’avonds vermoeide benen? Dan is de schouderstand een goede oefening.

Als jij in de schouderstand staat,( of zoals ik je in de video een alternatieve manier laat zien, je benen tegen de muur omhoog laten rusten), stroomt er minder bloed naar je benen, waardoor de pijn in je benen afneemt. Ook de pijn van je spataderen zal afnemen omdat er minder druk op de bloedvaten is.

Ook in mijn zwangerschapsyogales geef ik deze oefening mee voor thuis, omdat ook zwangere vrouwen last van pijnlijke benen kunnen hebben.

Vermindering van spanning in je nek en schouders.

Een ander belangrijk voordeel is dat de spanning in je nek en schouders aanzienlijk vermindert. De spieren in dit gebied worden gestretcht waardoor spanning en pijn verlicht.

Positief effect op je schildklier.

Doordat je met je kin op je borst drukt, geef je de schildklier een lichte massage.

Hierdoor word de schildklier geactiveerd en dit helpt voor een goede werking van de schildklier.

De schildklier is 1 van de belangrijkste organen in je lichaam, het produceert schildklierhormonen en deze beinvloeden oa je:

  • spijsvertering
  • celstofwisseling
  • lichamelijke groei en ontwikkeling
  • spierspanning
  • hartslag& zuurstofregulatie

Heel belangrijk dus die schildklier, dus dit is ook een belangrijk voordeel voor je gezondheid. Door het dagelijks beoefenen van de schouderstand word de werking van de schildklier goed beinvloed. Doordat je met je kin tegen je borst drukt en omdat je met je benen omhoog staat, komt er een rijke bloedtoevoer in de schildklier. Dit helpt om je schildklier beter te laten werken.

De schouderstand

Beter slapen?

En dan zijn er nog enkele voordelen waaronder:

Bij regelmatige beoefening zal je ook:

  • Beter slapen
  • je ademhaling verbeteren, je word namelijk gedwongen om diep, naar je “buik” te ademen.
  • sterkere schouders en rug krijgen
  • een soepelere rug en wervelkolom krijgen
  • actiever worden en positiever in het leven staan

Genoeg redenen lijkt mij om het eens te proberen. Daarnaast is het beoefenen van yoga en de schouderstand gewoon leuk en ontspannend:)

Wat ik wel nog wil vermelden is dat als je ernstige nekklachten hebt, het word afgeraden om de schouderstand uit te voeren. Bij twijfel, vraag het mij of je huisarts.

Laat mij weten wat je er van vind en of het lukt?

Groetjes en  succes

Eveline

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *