De ploeg

De ploeg leren?


De Ploeg leren? In het vorige bericht kon je de voordelen lezen van de schouderstand. Hier wil ik je de voordelen laten weten van De Ploeg, een andere belangrijke houding in de Hatha yoga. Ook leg ik je uit hoe je de ploeg doet en wat belangrijke punten zijn.

Als jij oa je spijsvertering wilt verbeteren of de spanning in je nek en schouders wilt verminderen, kijk dan eerst even naar deze video:

De Ploeg leren?

In de video laat ik je zien hoe je de schouderstand doet, en hoe je vanuit de schouderstand in de ploeg gaat. Ook vertel ik je wat belangrijke punten zijn.

 

Voorbereiding ploeg vanuit de schouderstand:

Een goede voorbereidende oefening is dat je vanuit de schouderstand 1 voor 1 je benen gestrekt achter je hoofd brengt en met je tenen de grond raakt.

  • Op een uitademing breng je eerst je rechterbeen omlaag, dan op een inademing weer onhoog.
  • Op je volgende uitademing breng je je linkerbeen gestrekt omlaag, en op een inademing weer onhoog
  • Dit herhaal je rechts en links 5 x
  • Let er op dat je je beide benen gestrekt houdt.

Verbeterde werking van je spijsvertering.

Een belangrijk voordeel vind ik van  de ploeg is dat je je organen een lichte interne massage geeft. Hierdoor word je spijsvertering gestimuleerd.

De ploeg

Andere belangrijke voordelen:

  • Je versterkt je rug-, arm en schouderspieren.
  • Tevens verminder je de spanning in het gebied van je nek en schouders.
  • Je verbetert je diepe ademhaling, omdat je door deze houding je wordt gedwongen om diep naar je buik te ademen.
  • Je stretcht je wervelkolom. Zo blijft je rug soepel.

Aandachtspunten de ploeg

Belangrijk is dat als je erge last hebt van je nek, dat je dan deze oefening niet doet, of eerst je huisarts vraagt naar de mogelijkheden.

Aandachtspunten:

  • Kijk alleen naar je tenen als je in deze houding ligt. Dit geld voor zowel de ploeg als de schouderstand.
  • Druk je hielen goed van je af zodat je benen meer strekken.
  • Je mag ook je kniën buigen of je benen wat spreiden.
  • Let goed op je ademhaling, adem goed door naar je buik.
  • Zo lang je met je tenen de grond NIET raakt achter je hoofd, blijf je je rug ondersteunen.

 

Veel succes en ik vind het leuk als je laat weten wat je er van vind.

Groet Eveline

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *