De krijger! Met deze yogahouding wordt je zelfbewuster en krachtiger!


Als jij zelf al veel staande houdingen doet met yoga, dan weet je dat de Krijger I en II een krachtige houding is! Net zoals alle staande houdingen wordt je er leniger en sterker van, en doen een beroep op je hele lichaam.

 

De krijger

 

Begin jij net met yoga en je wilt een video zien hoe je precies de Krijger uitvoert? Hier kan je een video zien hoe je de krijger I en II precies uitvoert en wat de andere voordelen zijn.

Met beide benen stevig op de grond!

Staande houdingen zetten je met kracht op de grond. Oftewel ze zorgen ervoor dat je met beide benen op de grond blijft staan.

De krijger of de Virabhadrasana is een staande yogahouding. Met deze houdingen gebruik je je hele lichaam en zijn daarom ook goed als onderdeel van een warming up of goede start van de dag.

Als je een staande houding regelmatig beoefent dan:

  • ga je sierlijker bewegen
  • stijgt je uithoudings- en concentratievermogen
  • wordt je zelfbewuster
  • ga je krachtiger in het leven staan
  • ook train en stretch je je armen, benen, liezen
  • corrigeer je onregelmatigheden in je wervelkolom waardoor je een betere houding krijgt
  • krijg je veel energie

Enkele staande houdingen:

Hier volgen de staande houdingen, en dan heb ik de staande houdingen op 1 been niet meegenomen, die vallen onder evenwichtshoudingen(zoals de boom en de adelaar).

  • de krijger I en II, Virabhadrasana
  • De berg, Tadasana
  • Zijwaartse rompstrekking, de Parsvakonasana
  • De stoelhouding, de Utkatasana
  • De driehoek, Trikonasana

De krijger

 

  • Wijdbeense strekking, de Prasarita Padottanasana
  • Uttanasana, diepe voorwaartse buiging
  • strekken van borst naar been, de Parsvottanasana
  • De gedraaide driehoek, de Pavritta Trikonasana

 

Uitleg de Krijger I

Hieronder ga ik je uitleggen hoe je de Krijger I en II uitvoert. Daarna vetrel ik je de voordelen van de Krijger. Ook kan je natuurlijk de video bekijken!

Ok, dus je gaat nu beginnen:):

Ik leg het hieronder uit met je linkerbeen, natuurlijk doe je hetzelfde met je rechterbeen.

  • staand op het eind van je yogamat met beide voeten naast elkaar, in Tadasana.
  • zet met je linkerbeen een grote stap naar achter. Je linkerbeen blijft gestrekt.
  • zet je linkervoet ongeveer 45 graden naar buiten.je mag eventueel je hiel iets oplichten, maar je been blijft gestrekt.
  • je rechtervoet staat recht naar voren.
  • Je heupen blijven naar voren gericht.
  • kantel je bekken naar voren, span lichtjes je buikspieren.
  • je rechterknie buigt en staat recht boven je enkel. let op, niet naar binnen of naar buiten draaien!
  • span je beenspieren zo blijft je knie ook beter boven je enkel.
  • breng op een inademing je armen gestrekt omhoog tot naast je oren en breng je handen tegen elkaar.
  • ontspan je schouders!Belangrijk!!
  • als je je schouders niet kan ontspannen mag je ook je armen los van elkaar houden.
  • adem goed door naar je buik en houd deze houding 5 tot 10 ademhalingen vast.
  • dan op een uitademing breng je je armen omlaag en zet je je linkerbeen terug naar voren
  • doe nu hetzelfde en dan met je rechterbeen naar achteren.

De Krijger

Foto: Flickr.com Lilian White, de Krijger I

 

Dit is de Krijger I. Nu ga ik de Krijger II uitleggen. Gevorderde yoga beoefenaars kunnen ook de variant II direct achter de I doen, zoals ik op de video laat zien.  Als je dit niet wilt, doe je ze gewoon apart achter elkaar.

Uitleg de Krijger II

Ook bij de Krijger II start je met beide voeten naast elkaar op het eind van je matje. En ook hier leg ik het uit met je linkerbeen en je doet natuurlijk hetzelfde met je rechterbeen.

 

Als je vanuit Krijger I in de Krijger II wilt, laat je op het einde als je je armen laat zakken, je armen tot schouderhoogte zakken. Dan strek je je armen, 1 naar voren en 1 naar achter. Als je je linkerbeen achter hebt, strek je je rechterarm naar voren.

Het begin:

  • je staat op je matje, voeten naast elkaar.
  • zet je linkerbeen een grote stap naar achter. je voet is ongeveer 45 graden naar buiten.
  • strek je linkerbeen.
  • je rechterbeen buig je en je knie is boven je rechterenkel. Let Op, houd je knie boven je enkel!
  • nu draai je je heupen naar links, maar je knie blijft boven je enkel. Als dit niet lukt, maak je de stap kleiner.
  • kantel je bekken naar voren. Span je buikspieren en je bilspieren. Span ook je bekkenbodemspieren aan.
  • breng je armen op schouderhoogte. je rechteram wijst naar voren en je linker naar achter.
  • kijk naar je rechterhand.
  • houd dit ook 5 tot 10 ademhalingen vast.
  • concentreer je op je ademhaling.
  • let op dat je je knie boven je enkel houd
  • dan op een uitademing laat je je armen zakken en breng je je linkervoet terug naar voren.
  • doe hetzelfde met je rechterbeen.

 

De Krijger

Foto:Flickr.com by Wellcome Images, de Krijger II

 

De voordelen van de Virabhadrasana

Zoals ik al aangaf is de Krijger een staande houding en als je deze regelmatig uitoefent, heeft het vele voordelen op je gezondheid.

Hier noem ik de voordelen van specifiek de Krijger I en II:

  • je opent je borstkas, krijgt meer ruimte in je borstholte
  • je wordt krachtiger en sterker
  • ook wordt je meer zelfbewust van jezelf
  • door het doen van de krijger ga je stevig met beide benen op de grond staan en
  • krijg je sterkere armen-, benen- en buikspieren
  • je geeft ook een goede stretch aan je armen, benen en liezen
  • je traint je uithoudingsvermogen
  • ook verbeter je je concentratievermogen en focus
  • het doen van de Krijger I en II geeft je veel energie
  • je wordt er enthousiast van
  • je geeft een stretch aan je hele wervelkolom waardoor je houding verbetert

 

Ben jij er klaar voor om de Krijger uit te voeren?

Dus ik heb alle vertrouwen dat het jou ook gaat lukken. Natuurlijk is het best moeilijk in het begin maar oefening baart kunst zeggen ze toch;)

Bekijk gewoon rustig mijn video en als je vragen hebt, dan hoor ik het graag. Ook kan je op mijn Youtube kanaal naast deze video van de Krijger I en II nog meer video’s van yogahoudingen zien.

Heel veel succes en natuurlijk stel ik het op prijs als je een berichtje hieronder achterlaat!

Groetjes Eveline

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *