De Cobra, yoga houding voor oa een rechte en sterke rug! Klik Hier!

De cobra


Dat yoga zo fijn is om te doen weet je misschien al, of misschien niet. En ben je hier om meer over yoga te weten te komen. Of misschien heb je pijn in je rug en wil je die sterker maken maar je weet niet zo goed hoe? Dan is oa het regelmatig beoefenen van de cobra een goede oplossing.

Natuurlijk zijn er nog meer yoga houdingen die je rug en dan vooral je onderrug  sterker maken, maar in dit bericht ga ik je uitleggen hoe jij je houding kan verbeteren én vooral je onderrug sterker maakt met het doen van de cobra. Dus lees lekker verder:)

Video De Cobra

Bhujangasana

De oorsprong van deze naam is sanskriet en bhujanga betekent cobra. Je ziet het ook terug in de houding. Het opgeheven hoofd en bovenlichaam kan je vergelijken met het opgeheven hoofd en bovenste deel van de cobra die het hoofd fier en trots opheft!

Rechtere houding en sterke onderrug!

Misschien had je al begrepen dat de cobra goed is voor als je rugpijn hebt, en om je (onder)rug sterker te maken. Daarnaast heeft het regelmatig beoefenen van de yoga nog meer voordelen. Ik zal ze hieronder opnoemen. Het is natuurlijk wel zo dat het pas helpt als je het regelmatig doet, dus na 1 x helpt het niet.

Dit zijn de belangrijkste voordelen van de cobra:

  • de cobra geeft een volledige achterwaartse buiging van de wervelkolom wat deze soepel houdt
  • hierdoor worden ook de spieren rondom je wervelkolom en je rug sterker
  • ook de dieperliggende spieren in je rug worden gemasseerd, gestretcht en sterker
  • je houding verbetert door de cobra, je krijgt een rechtere rug en schouders, dus voorovergebogen schouders en bovenrug verdwijnt
  • eventuele misvormingen van de wervelkolom(scoliosis en kyfosis) verbeteren
  • pijn in je (onder)rug wordt minder
  • je geeft een interne massage aan je organen in je onderbuik
  • de borstkas wordt gestretcht en je ribbenkast krijgt meer ruimte, hierdoor krijgen je longen meer ruimte en mensen met astma of ademhalingsproblemen kunnen hier veel profijt van hebben
  • bij vrouwen worden ook de eileiders en baarmoeder licht gemasseerd wat helpt bij menstruele problemen en de overgang.
  • verbetert je spijsvertering
  • en het verbetert je focus, je gaat je beter concentreren

Dit zijn de voordelen van de cobra. Natuurlijk is het wel zo, zoals ik al eerder zei dat als je verlichting wilt ondervinden van deze oefening, je het beset elke dag de cobra kan oefenen. Samen met je andere yoga houdingen:)

Wanneer kan je beter de cobra niet doen?

Als je zwanger bent, is het beter om de cobra niet te doen. Let ook goed op waneer je erg veel pijn hebt, in je onderrug dat je dan wat minder omhoog komt en alleen variant I doet.  Bij twijfel ga ja eerst naar de arts of overleg met je eigen yoga docent.

Hoe kan je zelf leren de cobra te doen?

Ik ga je hier uitleggen hoe je zelf de cobra kan leren zodat elke dag zelf kan oefenen. Een aantal aspecten tijdens het doen van de cobra zijn erg belangrijk en die leg ik je hier als eerste uit(zie ook de video)!

Waar je op moet letten als je in de houding bent!:

  • houd je schouders ontspannen en laag!
  • je ellebogen zijn gebogen tegen je lichaam(niet naar buiten wijzen)
  • de benen hou je (ontspannen) tegen elkaar
  • je  buik blijft contact houden met de vloer zodra je in de cobra bent.

Wat ik ook wil vermelden is dat ik veel mensen de cobra zie doen met gestrekte armen. Dit is niet de manier waarop ik Hatha yoga en de cobra heb geleerd en het ook niet aan andere zal leren. Maar als je dit zo wilt doen, dan is dat ieder jouw eigen keus. Je moet doen waar je je zelf goed bij voelt zeg ik altijd.

Ok, dan kunnen we nu beginnen. Als je de bovenstaande 3 dingen goed in gedachte houd voor tijdens het oefenen dan kan er eigenlijk niks misgaan.

Beginhouding de cobra

Je begint in de beginhouding op je buik, je maakt van je handen een kussentje en ontspant je hoofd door je linker of rechterwang op je handen te rusten.Je tenen raken elkaar, dus je enkels vallen naar buiten. Dit is de beginhouding. Lig 1 minuut in deze houding en adem rustig en zo diep mogelijk.

De Cobra variant I

Dan beginnen we met variant I(zie video), voor als je net begint met yoga of erge last van je rug hebt(let erop, luister naar je eigen lichaam en houd je eigen grenzen aan!)

  1. Dan zet je je handen recht onder je schouders.
  2. Je enkels draai je naar binnen zodat je benen gewoon recht naast elkaar en tegen elkaar liggen.
  3. Je plaatst je voorhoofd op de vloer.
  4. adem in en til je hoofd op en breng daarmee ook je handen van de vloer. Kijk naar voren en adem rustig door.
  5. Span je rugspieren aan en probeer in deze houding met je bovenlijf van de grond te komen.
  6. Na 30 seconden kom je weer in de begin(ontspan)houding.
  7. Na 30 seconden rust doe je het nog een keer en houd je weer 30 seconden vast.
  8. Dan herhaal je de rust nog een keer en kom je nog 1 keer 30 seconden omhoog.
  9. Dan ontspan je langer, tot een minuut.

Als je deze beginvariant wat langer oefent, dan kan je verdergaan met de “echte” cobra. Variant I is echter een prima oefening om alvast je rugspieren sterker te maken!

Variant II:

De cobra

De cobra by Chris, Flickr.com

Variant II de Cobra:

Ook hier rust je in de beginhouding zoals ik bij Variant I heb uitgelegd. Rust voor 1 minuut in deze houding.

  1. Dan plaats je je handen recht onder je schouders en plaats je benen tegen elkaar.
  2. Op een inademing til je je hoofd op en duw je bovenlij omhoog.
  3. Probeer je borst naar voren en omhoog te duwen.
  4. en je draait je kin naar boven
  5. houd je armen gebogen tegen je lichaam
  6. en houd dit ook 30 seconden vast(adem wel door)
  7. rust voor 30 seconden
  8. en doe het dan nog een keer voor 30 seconden.
  9. Dan nog 2 keer 30 seconden omhoog
  10. en dan rust je uit voor 1 minuut

Je zal merken, het is best een pittige yoga oefening maar doe gewoon rustig aan, dan kom je er vanzelf. Het gaat niet om het eindresultaat maar om de weg erna toe en het bewust met je lichaam en adem bezig zijn!

Succes!

En als je vragen hebt of opmerkingen dan hoor ik het graag van je!

Groetjes Eveline

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: