De boom, voor meer balans in je leven! Klik hier!


Kan jij je moeilijk concentreren en loop je hoofd over? Kan jij geen “balans” vinden in je leven tussen inspanning en ontspanning? Met de boom vind jij je rust en concentratie terug..

De boom is een yogahouding die je concentratie en evenwicht verbetert en dus voor jou perfect is! Hier vind je alles over de boom..

 

Moeilijk maar niet ondenkbaar

Ja, de boom is best wel een moeilijke yogahouding om te oefenen. En als je al amper evenwicht hebt, en je hoofd vol zit met van alles is het waarschijnlijk in het begin best lastig.

Het zal je niet van de ene op de andere dag in één keer lukken. Wel zal je elke dag verbetering zien en voelen!

Dit zijn natuurlijk niet echt positieve woorden om mee te beginnen, maar het is wel de waarheid.

Voordelen de boom:

Maar het positieve van de boom beoefenen is dan weer dat het de volgende voordelen met zich meebrengt:

  • vermindert vermoeidheidsklachten
  • versterkt je rugspieren
  • versterkt je beenspieren, van je hiel tot je billen
  • het maakt ook je pezen van je voeten sterker
  • versterkt de booten in je heupen en benen
  • het verbetert je concentratievermogen
  • je krijgt lichamelijk en geestelijk meer balans en daardoor
  • ook meer rust van binnen

Vrksasana

De sanskrietnaam van de boom is Vrksasana. En in het engels wordt het de treepose genoemd.

Waarom heet het de boom? Omdat je in deze houding standvastiger wordt, net als een boom waarvan de wortels ook metersdiep de aarde ingaan kan jij je ook voorstellen dat jouw wortels de aarde in gaan waardoor je beter geaard bent.

 

De boom

 

 

En je komt dus ook letterlijk steviger met je voeten op de grond komt te staan door het doen van deze oefening.

Hoe voer je deze houding uit?

 

Hieronder zie je de video:

Voor de beginner: Je mag zeker in het begin voor je balans hulp van de muur gebruiken om je aan vast te houden.

Ook kan je beginnen met je voet op je enkel te plaatsen, en dan langzaam naar boven te brengen naarmate je vordert met het houden van je balans. Dus elke dag dat je oefent breng je je voet iets hoger tegen je been.

Let op met je knie!

Als je er maar op let dat je als je met je voet boven je knie bent, dat je NIET op je voet OP je knieschijf van je andere been laat rusten. Dat is niet goed voor je knie.

Ok, dan gaan we nu beginnen(en in de video zie het zowiezo ook hoe je het kan doen):

Voor beginners:

  1. Je begint met twee voeten naast elkaar.
  2. Je begint met je rechtervoet langzaam tegen je linkerenkel aan te zetten, en dan kruip je met je voet langs je been omhoog, totdat jijzelf je evenwicht kan blijven houden.
  3. Dit kan dus zijn bij je enkel, of je knie, of als het lukt, dan zet je je rechtervoet in je linkerdijbeen.
  4. Als je nu je handen voor je borst brengt en je evenwicht kan houden, is het goed. Zo niet, dan breng je je voet omlaag totdat je je evenwicht wel kan houden.
  5. Je mag zelf s in het begin ook de muur gebruiken voor balans. Denk erom, wat voor jou het beste voelt:)
  6. Het helpt om naar 1 punt voor je te kijken. Het liefst een punt wat niet beweegt, en daar kan je je op concentreren.

Rustig ademen

  1. Adem ondertussen rustig door naar je buik en breng langzaam je handen boven je hoofd.
  2. Span je bil – en je beenspieren.
  3. Je kan ook langzaam het aantal seconden dat je de boom vasthoudt opbouwen per sessie. Begin met 3 in en uitademingen en elke dag bijvoorbeeld 1 meer.
  4. Je brengt je handen weer omlaag en je rechtervoet op de grond naast je linkervoet.

De boom

 

Dan doe je hetzelfde met je andere been!

  1.  Nu ga je met je linkervoet hetzelfde doen als dat je met je rechtervoet deed, je brengt hem langzaam omhoog tot op de plek waarvan jij voelt dat je je evenwicht kan houden.  Let er ook weer op dat je niet je voet op je knieschijf laat rusten!
  2. Dan breng je je handen voor je borst.
  3. Op een inademing breng je je handen en je armen gestrekt omhoog.
  4. Adem rustig door naar je buik en span je bil- en beenspieren.
  5. Na een aantal in- en uitademingen laat je je handen weer zakken.
  6. Je plaatst je voeten naast elkaar op de grond.

Voor gevorderde:

Ik kan mij voorstellen dat als je al wat langer hatha yoga doet, je je grenzen een beetje wilt verleggen. Dat is leuk en het is goed om jezelf af en toe een beetje te pushen zeg maar. Niet veel, gewoon een beetje;)

Dan kan je het volgende doen:

Hier geldt natuurlijk ook dat je het links en rechts doet, maar ik leg het gewoon 1 keer uit.

  • Je gaat staan met je voeten naast elkaar
  • Breng je ene voet naar de binnenkant van je andere dijbeen
  • span je bilspieren en beenspieren aan
  • focus op je ademhaling en breng je armen gestrekt omhoog
  • als je een tijdje staat op 1 been dan buig je langzaam naar voren en probeer je zo dicht mogelijk met je neus bij je knie te komen

Doe rustig aan, dit vergt veel oefening en training. maar is wel des te leuker als je het straks ook kan, toch? Ik ben het aan het oefenen, en wordt er ook elke dag iets beter in.

Stukje meditatie

Eigenlijk is het uitvoeren van de boom een stukje meditatie. Dit omdat je zo geconcentreerd bezig bent met puur je aandacht te richten op één punt en je ademhaling, dat dat eigenlijk al meditatie is.

En hier wordt je ook rustig van, daarom is deze oefening zo mooi. De boom werkt echt op je geest én op je lichaam.

Er is maar één manier om daar achter te komen. En dat is het zelf gaan oefenen. Of oefen jij al de boom en wil jij er wat over kwijt?

Dan hoor ik het graag van je!

Groetjes en succes

Eveline

 

 

 

 

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *