De adelaar, voor sterkere beenspieren en meer balans!


Het uitvoeren van de adelaar is een yogahouding die oa je kuitspieren versterkt en je concentratievermogen verbetert.

Dus als jij weleens last hebt van pijnlijke kuiten, bijvoorbeeld s’nachts, dan kan je ook profijt hebben van deze krachtige balansoefening. Zodat jij ook straks rustig kan slapen zonder wakker te worden van pijnlijke kuiten! Hier vind je een video en uitleg over de yogahouding de adelaar!

Inhoud:

  • oorsprong Garudasana
  • voordelen van de yogahouding de adelaar
  • video van de garudasana, de adelaar
  • enkele aandachtspunten
  • hoe voer je deze houding uit?

De adelaar

Foto:Flickr.com Gaurav Mishra

 

Garuda, het voertuig van Vishnu!

Garuda is de sanskriet naam voor de adelaar. Omdat je in  een heldhaftige houding staat is deze yogahouding vernoemd naar de Garuda,het mythologische wezen, half god half mens uit de mythologie in het hindoeisme. Hij is de koning van de vogels en vijand van de slang.

 

Ook is de garuda het nationaal symbool voor  Thailand en bij Indonesië is dit wezen verwerkt in het wapen van Indonesie.

 

De adelaar

Foto:Flickr.com Mark Fischer

Dat zegt je misschien niks, maar het was een imposant, sterke mythologische wezen. Hij is een wezen met een bovenlijf en een witte kop van een adelaar, met vleugels, rode snavel en een onderlijf van een mens. Ook was garuda het voertuig van Vishnu in de hindoeistische mythologie.

Voordelen van de adelaar

Een goede uitvoering van deze yogahouding vraagt nogal wat oefening. Maar als je de adelaar eenmaal onder de knie hebt, kan je er ook veel profijt van hebben.

Hier zijn de voordelen van de adelaar, mits je deze oefening natuurlijk regelmatig beoefent:

Als jij regelmatig de adelaar beoefent, dan krijg je meer balans en evenwicht.  Je moet namelijk je balans zoeken op een voet en je voel ook echt in het begin je voet wiebelen. Ook zal je concentratievermogen sterk verbeteren.

Niet alleen lichamelijk,  maar ook geestelijk zal je merken dat je stabieler wordt. Het beoefenen van deze yogahouding werkt geestelijk dus erg goed door.

Ook versterk je  je kuit, enkel- en beenspieren. Doordat je op 1 been staat en je je balans moet vinden, gebruik je veel beenspieren. Het gevolg is dat eigenlijk je onder- en bovenbeenspieren sterker worden.  Het werkt daarom ook goed om stramme schouders, polsen, knieën en enkels tegen te gaan of soepeler te maken.

Ook gebruik je je buikspieren, dit helpt om je evenwicht te vinden. Tevens versterk je je armspieren. En het uitvoeren van de adelaar helpt om je schouders te ontspannen en losser te maken.

Kuitkramp?

Mocht je s’nachts last hebben van gevoelige kuiten dan kan je ook veel baat hebben bij de adelaar.  Bij ontspanning kan je dan opeens van die trek bewegingen krijgen in je onderbenen en dat kan best vervelend zijn als je wilt slapen.

Door het trainen van je kuitspieren met deze oefening verlicht je hiermee kuitkramp.

 

De adelaar

Foto:Flickr.com Run Mizumushi-Kun

 

 

Wel wil ik er bij vermelden dat het drinken van meer water en het aanvullen van je magnesium gehalte ook kan helpen hierbij.

De voordelen van de adelaar op en rijtje:

  • meer balans, evenwicht en concentratievermogen
  • ook geestelijk meer balans in je leven
  • sterkere kuit-en beenspieren
  • lossere schouders, knieën, polsen en enkels(dus minder stramme gewrichten)
  • gaat kuitkramp tegen
  • sterkere armen en buikspieren

 

Enkele aandachtspunten

Als je net begint met de adelaar of met yoga dan is misschien je balans en je evenwicht nog niet zo goed. Dan kan je het beste eerst alleen met de beenhouding beginnen. Als je deze beheerst kan je je armen erbij nemen.

Ook is het natuurlijk goed als je in het begin tegen de muur oefent totdat je je balans hebt gevonden.

Ok, dan gaan we nu beginnen:)

Video de adelaar, Garudasana

 

 

Hoe voer je deze yogahouding uit?

Omdat deze houding best moeilijk is, kan je heel goed ter voorbereiding bijvoorbeeld de yogahouding de boom doen. Dan oefen je alvast met je balans en je evenwicht.

 

  • Je begint door met twee voeten naast elkaar op je matje te staan. Voor de beginner is het handig om vlakbij de muur te staan. Je kan tegen de muur aanleunen totdat je je evenwicht hebt.
  • Dan ga je met je rechtervoet voorlangs je linkerknie en zet je rechtervoet achter je linkerknie.
  • Zoek je evenwicht. Zoek steun bij de muur. Het helpt ook om je buikspieren aan te spannen en je blik te richten op 1 punt voor je.
  • Dan verstrengel je je armen in elkaar(zei video) en duw je je ellebogen omhoog. Je houdt je schouders laag en ontspannen. Zak als het lukt iets door je linkerknie en duw je heupen omlaag.
  • Houd dit een aantal ademhalingen vol. Bouw voor jezelf de tijd op.

Wissel van been

  • Dan laat je je armen zakken en breng je je rechtervoet terug op de mat.
  • Nu wissel je van voet. Je brengt je linkervoet voorlangs je rechterknie en dan haak je je linkervoet achter je rechterknie.
  • Ook nu zoek je steun bij de muur, als je dat niet nodig hebt, helemaal goed. Zoek je balans, span je buikspieren en focus je blik op 1 punt voor je.
  • Dan verstrengel je je armen andersom voor je. Je drukt je ellebogen omhoog en houd je schouders laag en ontspannen. Als je het kan, buig je door je rechterknie en duw je je heupen omlaag.
  • Houd dit ook voor enkele ademhalingen vast en houd deze houding naargelang het lukt of dat je wilt langer vast.
  • Laat dan langzaam je armen weer zakken. Breng ook je linkervoet weer terug op de grond.
  • Je kan even je armen en benen als je wilt wat los schudden.

 

Elke dag een beetje beter!

Is het gelukt? Of is het best wennen en even je balans zoeken? Dat geeft niet. Dat komt vanzelf. Ik heb soms ook dat ik even weer goed moet aarden en mijn balans zoeken voordat het meteen lukt.

Gewoon blijven oefenen, dan zal je zien dat het steeds beter gaat. Daarom is het ook zo goed als je elke dag wat yoga houdingen doet!

Misschien heb je niet elke dag tijd om yoga te doen. Maar je zal zien, zelfs als je per dag maar 15 minuten tijd vrijmaakt voor wat yoga, je je na een week al beter zal voelen. Geloof je mij niet? er is maar 1 manier om daar achter te komen;)

Veel succes en ik zou het leuk vinden als je een reactie achter laat!

Groetjes Eveline

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *