Buikademhaling


Op veel yogalessen hoor je het voorbij komen, dat je naar je buik moet ademen. Kortom, je buikademhaling toepassen. Maar hoe doe je dat?

Wist jij dat een heleboel mensen gewoon door het leven gaan, zonder bewust op hun adem te letten? Waardoor ze zich gestresst voelen, vaak moe zijn en weinig energie hebben. Komt dit jou bekend voor?

Buikademhaling

Hier vind je oa een oefening om je buikademhaling te oefenen! Lees dan snel verder..

Je adem = je energie

Adem is leven. Je kan voor dagen zonder eten en water maar zonder je adem ben je al na een paar minuten buiten westen met grote kans op de dood zeg maar.

Eigenlijk is het dan best raar dat er zo weinig  mee gedaan wordt en op gelet wordt. Des te meer omdat een goede buikademhaling zo goed voor je gezondheid is!

Buikademhaling

Daarom kan je hier meer uitleg vinden over:

  • verschillende manieren van ademen
  • waarom het zo goed is om naar je buik te ademen
  • waarom een goede uitademing nog belangrijker is dan een inademing en
  • ik laat je het zien in een video!

Neem dus maar even een diepe adem;), pak een kop koffie of thee en lees lekker verder!

Verschillende manieren van ademen

Als we als baby geboren worden, ademen we gewoon lekker diep en rustig naar onze buik. We zijn ontspannen. Zover is er dus niks aan de hand maar we blijven niet baby, we worden groot en daarmee gaan we ook vaak ook anders ademen.

Behalve als we slapen, dan ademen en zijn we ontspannen en  dan kan het diafragma goed zijn werk doen.

Er zijn eigenlijk 4 soorten ademhaling die je kan onderscheiden:

  • korte ademhaling, naar je sleutelbeen en terug
  • borstademhaling
  • de buikademhaling
  • de complete yoga ademhaling

Elke ademhaling zal ik meer uitleggen.

De korte ademhaling

Dit is als je naar je sleutelbeen ademt en weer terug. Soms beweegt men ook de schouders mee naar boven. Hierdoor worden je nekspieren en ademhalingsspieren verkrampt.

Dit noemt men de korte ademhaling en is eigenlijk heel ongezond want je gebruikt maar een heel klein gedeelte van je longen plus dat je last krijgt van vaste nek en schouderspieren!

Je krijgt hiermee ook maar een beperkte hoeveelheid zuurstof binnen. het gevolg is dat je duizelig wordt of weinig energie hebt en meer vatbaar voor ziektes. Ook ga je hiervan zuchten omdat je af en toe te weinig lucht krijgt of te weinig uitademt.

 

De borstademhaling

Ook bij borstademhaling zie je soms dat mensen hun borst hele erg  mee bewegen. Men ademt in naar de borst, de borst zet uit en de schouders bewegen een beetje mee. Ook de buik naar binnen trekken en de borst uitzetten zie je nog weleens.

Ook hier geld  dat je maar een beperkt deel van je longen gebruikt, je ademt oppervlakkig, en je maakt niet optimaal gebruik van je longcapaciteit. Dit kan als gevolg hebben dat je eerder moe bent, weinig energie hebt en ook vatbaarder voor ziektes.

Ook je spieren in je nek en schouders zijn meer gespannen  hierdoor.

 

De buikademhaling

De buikademhaling is wanneer je doorademt, heel ontspannen helemaal naar beneden, en dan voel je je buik uitzetten. Je schouders en borst blijven rustig, bewegen niet mee. Hoe je dit kan oefenen laat ik je verderop in de video zien.

Door het rustige inademen wordt je middenrifspier helemaal naar beneden getrokken en hiermee vergroot je je borstholtevolume. Dus meer zuurstof kan naar binnen!

 

Buikademhaling

 

De yogi ademhaling

In de yoga ademhaling combineer je bovenstaande drie en dat is de beste manier om te ademen. Je gebruikt dan alle longcapaciteit.

Je begint met inademen, heel diep naar beneden, je buik zet uit, dan je borst lichtjes en adem je het laatste beetje richting je sleutelbeen. Zo zitten je longen helemaal vol.

De uitademing gaat andersom, van onder naar boven adem je weer langzaam uit. Dus eerst de buik, dan de borst en dan het gedeelte bij je sleutelbeen.

Als je het goed doet, voel je ook je schouders en nek ontspannen bij de uitademing(zie video verderop).

 

Waarom is een buikademhaling zo goed?

En dat geld natuurlijk ook voor de complete yoga ademhaling. Waarom zijn deze twee dan zo goed. Ik dank dat ik dat hierboven al heb uitgelegd maar ik zal het nog een keer benoemen:

Het gaat om de hoeveelheid lucht die je inademt en ook weer uitademt. Hoe relaxter je inademt, hoe meer zuurstof je binnenkrijgt.

 

  • meer zuurstof in je hersenen = meer energie, vitaliteit
  • je nek en schouderspieren ontspannen meer
  • je wordt meer ontspannen en relaxt
  • minder snel moe

 

Waarom is een goede uitademing  zo belangrijk?

Ook de uitademing is belangrijk. Het is bijvoorbeeld goed om 3 seconden in te ademen en 5 seconde uit. Waarom? Omdat hoe meer lucht je uitademt, hoe meer verse lucht je weer kan inademen! Zo simpel is het!

Met je uitademing raak je de afvalstoffen kwijt uit de zuurstof die je hebt ingeademt, ze noemen dat koolstofdioxide. Dus hoe beter je uitademt, hoe meer koolstofdioxide je uitademt en weer frisse lucht kan inademen.

 

Video buikademhaling met oefening

 

Hoe werkt eigenlijk je ademhaling?

Eigenlijk is het iets heel moois toch, je ademhaling, je hoeft er niks voor te doen. Het gaat gewoon vanzelf. Houd maar even je adem in, en dan voel je dat vanzelf de neiging om te ademen weer komt,maar hoe werkt dat dan?

Je hersenen reageren op het gehalte van koolstofdioxide. Als dit te laag wordt, dan gaat er een seintje naar een ander deel van  je hersenen om krachtiger te ademen zodat dit weer op peil komt.

Ademhalingsspieren:

  • middenrifspieren
  • buikspieren
  • binnenste en buitenste tussenribspieren
  • supraclaviculaire spieren(spieren boven je sleutelbeen)

Je adem gebeurt door je ademhalingsspieren en bij een korte ademhaling gebruik je dus meer je sleutelbeenspieren(waardoor je daar meer spanning krijgt).

Bij borst ademhaling worden de buitenste tussenribspieren en sleutelbeenspieren het meest gebruikt waardoor je ziet dat mensen hun borst te veel opzetten en som ook de schouders optrekken.

Bij een rustige buikademhaling gebruik je de middenrifspier het meest, natuurlijk in combinatie met de andere spieren.  Door een diepe rustige inademing trekt je middenrif naar beneden en vergroot je de borstholtevolume. Bij een rustige uitademing trekken ook de binnenste tussenribspieren samen.

 

Heb ik je nog vragen? Of opmerkingen? Ik hoor het graag van je!

Groetjes Eveline en veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *