Home

Yoga en overgang.  Hoe kan jij met iets leuks(yoga) iets minder leuks(overgang) overwinnen? Iedere vrouw vanaf ongeveer de veertig weet dat het eraan komt, de overgang en alle bijbehorende niet altijd even leuke verschijnselen.

Wist jij dat je met elke dag yoga in de overgang je al veel beter in je lichaam kan gaan voelen? En dus ook je overgangsverschijnselen kunnen afnemen?

 

Yoga en overgang

 

 Druk, druk, druk

In onze westerse samenleving is onze aandacht voornamelijk naar buiten gericht. Met naar buiten gericht bedoel ik meer buiten je eigen lichaam.  We werken de hele dag, halen de kinderen op van de opvang, koken, opruimen, schoonmaken, tussendoor, Facebook en Whats app checken. En dan s’avonds doodmoe op de bank vallen en 2 uur tv kijken. Waardoor je nog meer indrukken krijgt te verwerken in je hoofd en nog niet goed uitrust.

Verminder je prikkels van buitenaf.

Daardoor is de aandacht naar binnen toe, in je eigen lichaam verdwenen. Door constante prikkels van buitenaf, voel je niet meer wat er in je eigen lichaam gebeurt. We nemen een aspirientje in de hoop dat we ons snel weer beter voelen.

Drukke samenleving

Om alle balletjes altijd omhoog te houden, kan soms best vermoeiend zijn. Als je dan ook nog wat nare situaties meemaakt in je prive of werksituatie, kan het zijn dat het aspirientje niet meer werkt en je misschien wel in een burn out terecht komt of nog zieker word. Of je weet niet goed weet wat je nou eigenlijk wil met je leven. Werken, slapen, werken, waar doe je het allemaal voor?

Om tot echte ontspanning te komen van lichaam en geest is het nodig om je hersenen even te ontzien van prikkels zoals tv kijken, app-en of Facebook checken.

yoga

 

Yoga en overgang

De overgang is een periode in je leven van verandering. Maar ondertussen gaat wel je leven door, zoals hier boven beschreven in druk druk druk:).

Hoe wil en kan je daar een balans in vinden?

Door yoga in de overgang te beoefenen of te beginnen met yoga in de overgang kan je al helpen met het verlichten van overgangsverschijnselen.

Wat is yoga?

Yoga is een oude traditie, oorspronkelijk uit India waarbij je door middel van stretching oefeningen en aandacht voor je adem, meer bewust word van je lichaam. Het heeft een ontspannen en verhelderd effect op je lichaam en geest.

 

Bewust worden van je lichaam met yoga in de overgang!

 

Zelf merk ik dat ik nu langzaam in de overgang kom, ik krijg wat last van prikkelbaarheid, waar ik dat eerder niet had  in combinatie met depressieve gevoelens. Deze had ik ook nooit eerder. Dit kan komen door schommelingen in mijn hormonenstelsel.

Door nu elke dag sinds 4 jaar, wat hatha yoga oefeningen te doen, blijf ik bewust van hoe ik mij voel. En ik merk dus dat ik mij veel beter voel. En ik merk dus verschil met toen ik yoga wat minder deed. Tegenwoordig doe ik het weer zeer geregeld en dan nemen mijn hormonenprikkels zoals ik het noem, weer af!

1 houding is al beter dan niks!

Soms doe ik 15 minuten, soms doe ik 3 keer per dag een half uur tot een uur. Dat is echt heel verschillend. Het belangrijkste is dat je het doet, al doe je maar 10 minuten of 1 houding! Dat is al beter dan niks!

Ik concentreer mij op mijn adem en voel alle spanning mijn lichaam uitgaan. Daarna kan ik weer ontspannen verder met waar ik mee bezig ben.

Hier zijn wat tips om “yoga en overgang” een deel van je leven te maken 😉

 

  • Begin met wat simpele yoga oefeningen voor beginners, en niet te lang, bijvoorbeeld 10 minuten per dag. Forceer vooral niets.
  • Maak een hoekje van je kamer je yoga hoekje, zet een mooi beeldje neer, iets wat jij mooi vind, eventueel een paar kussens voor je meditatie. Of hang een mooie inspirerende poster op.
  • Probeer op een vast tijdstip elke dag wat oefeningen te doen. Dus hou er bewust tijd voor vrij. Bijvoorbeeld s’ochtends na het douchen( 15 minuten eerder opstaan :), of s’avonds voor het slapen gaan.
  • Wees niet te streng voor jezelf. Je hoeft niet met je neus je knie te kunnen raken, het gaat om je concentratie en bewust met je lichaam en adem bezig zijn.

 

 

yoga

 Mediteren en positief denken:

Door dagelijks te mediteren en positief denken, lukt het om beter in het nu te blijven leven in plaats van in het verleden of toekomst. Bewust op je adem concentreren is een manier om tijdens het mediteren bewust te blijven. Maar ook als je niet aan het mediteren bent, is even 10 x in- en uitademen al heel verhelderend. Het laat meteen een hoop spanning los.

Als je tijdens het mediteren merkt dat je gedachten afdwalen, keer je weer terug naar je adem. Door meditatie word je je oa bewust van je je gedachte. Ook verbeter je je concentratie door meditatie.

Waarom positief denken ?

Door positief te denken ga je je gewoon beter voelen. Het klinkt heel simpel en zo is het ook. Probeer in alles het positieve te zien.

Ik snap ook wel dat dat niet altijd mogelijk is. Als je hond net is overleden, dan is het moeilijk om positief te denken. Maar je kan na de zwaarste emoties, wel denken, goh wat heeft hij een mooie leven gehad, en wat ben ik blij dat ik jaren van hem heb mogen genieten. Zo maak je het voor jezelf een stuk makkelijker.

Kom uit je negatieve spiraal.

Doordat  het soms moeilijk is jezelf uit een negatieve spiraal te halen is het belangrijk dat je bewust word van wat je denkt. Betrap je jezelf op een negatieve gedachte, denk dan: hey dit kan ook anders. Ik kan het ook van een positieve kant bekijken.

Zo leer je en train je jezelf positief. En je gaat je veel beter voelen. Je trekt ook meer positievere mensen en situaties aan, waardoor je je weer beter voelt etc etc.

Kom eens kijken op mijn blog. Ik zal daar meer schrijven over yoga en overgang. Ook veel vind je veel video’s waarin ik hatha yoga oefeningen laat zien.

Geniet van je dag!

Eveline